Nasze zajęcia to spotkania z matematyką i logiką prowadzone metodą twórczego rozwiązywania problemów na podstawie programów Math Circle z Uniwersytetu Harvarda w USA. Wyeliminowaliśmy presję czasu i konkurencji, w zamian zaproponowaliśmy dzieciom zagadnienia z obszarów matematyki, których nie przewiduje program nauczania. Zajęcia rozpoczynają się od zadania praktycznego problemu, na który odpowiedź może dać matematyka. Problem analizowany jest w grupie, a dzieci same dochodzą do sposobu rozwiązania go. Każde dziecko ma prawo wypowiedzi oraz szukania własnego sposobu dojścia do rozwiązania. Tego typu zajęcia powinno się zaczynać jak najwcześniej. Małe dzieci – wykazujące niewiarygodną wprost fascynację światem i tym, co się w nim dzieje, uwielbiają liczyć – w końcu każdy pamięta dziecięce wyliczanki, czy wielką przygodę jaką jest dla każdego dziecka jazda windą z podświetlonymi numerami pięter. Każde dziecko intuicyjnie rozumie koncepcję ułamka – w końcu każde jadło kiedyś pół bułki lub jabłka. Dlatego wiemy, że dzieci nie muszą czekać do 3 klasy szkoły podstawowej, aby zacząć używać matematyki na poważnie. Ta matematyka jest już w nich i zadaniem naszych zajęć jest nauczyć je świadomie z niej korzystać.
Korzyści dla dzieci:
– ugruntowanie wrodzonej intuicji matematycznej i liczbowej
– zbudowanie fundamentu, na którym łatwiej dziecko zaakceptuje sposób nauczania szkolnego (trudniej się będzie zniechęcać)
– rozwinięcie zdolności matematycznych u dzieci słabszych, co pozwoli im później w szkole lepiej sobie radzić
– zbudowanie zainteresowania światem i prawidłowościami w nim występującymi.
Program zajęć dla przedszkola: